خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/05 - 15:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
پیرهادی نوشت:

چند نکته درباره موج مهاجران افغانستانی

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس رشته توئیتی را با موضوع ابراز نگرانی هموطنان درباره آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افزایش مهاجران غیرقانونی افغانستانی، منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محسن پیرهادی،  رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در رشته  توئیتی نوشت:



ابراز نگرانی هموطنان درمورد آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افزایش مهاجران غیرقانونی افغانستانی به‌حق است و باید محل توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد اما این نگرانی نباید سبب شود که جامعه در بحث مهاجران دچار نگاه احساسی و تهییج شود.



آنچه در بحث شکل‌گیری موج مهاجرت افغان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، نرخ بالای زادو ولد مهاجران افغانستانی‌ در ایران است که در بازه زمانی بلند مدت قابل توجه خواهد شد.



بنابراین نرخ زادو ولد و افزایش جمعیت آنها باید متناسب با شرایط مهاجرت پذیری کشور کنترل و مدیریت شود.



نکته مهمی که ورای اخبار روزهای اخیر در بحث ورود غیرقانونی مهاجران افغانی قابل توجه است و نیازمند بررسی و چاره‌جویی جدی است، بحث شکل گیری بلوک‌قومیتی آنان در کشور است که در برهم زدن توازن قومیتی کشور  اثرگذار و محل توجه خواهد بود.



شکل گیری اجتماعی بزرگ از یک قومیت مهاجر با هویت مشترک و تعلقات مذهبی، اعتقادی و فرهنگی مشترک در کلانشهرهای کشور که بر عکس‌ قومیت‌های داخل کشور تعلق مکانی و اعتقاد چندانی به تمامیت ارضی کشور ندارند، موضوعی مهم و حساس است که حتما باید مورد توجه و چاره‌جویی قرار گیرد.



موضوع مهاجرت‌ افغانستانی‌ها به ایران را نباید صرفا سیاه و منفی دید به چالش‌کشید یا با آن به عنوان یکی پدیده ناخوشایند اجتماعی برخورد کرد.



برای کاهش مخاطرات شیب صعودی مهاجرت برادران و خواهران افغانستانی به ایران…



…باید با نگاه واقع بینانه و کارشناسانه به سمت چارچوب‌مند و نظارت‌پذیرکردن این حضور گام برداشت و مانند هر کشور مهاجر پذیر دیگری برای موضوع مهاجران خارجی برنامه و رویکرد میان مدت و بلندمدت تدوین کرد.



با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی در برجسته کردن مباحث و اخبار ؛ دستگاه امنیتی باید مراقب باشند که برخلاف واقعیت موجود، یک خط تخریبی بین دو کشور هم‌جوار شکل نگیرد و به همزیستی به نسبت مسالمت آمیزی که میان هموطنانمان و مهاجران افغانستانی بر قرار بوده آسیبی وارد نشود.



بحث آموزش به مهاجران نیز موضوعی ضروری است.



مهاجران باید در بدو ورود به‌کشورمان، متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی ما آموزش ببینند.در این حوزه دستگاه‌های فرهنگی می‌باید فرهنگ و سبک زندگی ایرانی را به مهاجران آموزش دهند و متقابلا به مسالمت آمیزشدن نگاه جامعه به مهاجران کمک کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 368939
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار